Opdrachten
3.1) Informatievaardigheden
De docent toont aan dat hij adequaat gebruik kan maken van zoekmachines en databases om zo digitaal (leer-) materiaal te ontsluiten.
Hier gebruik ik Wolfram Alpha om op te zoeken wat een Kwadratische Formule is.
De docent toont aan dat hij sites kan beoordelen op betrouwbaarheid en authenticiteit en dat hij het belang hiervan kan overbrengen op zijn leerlingen.
Hier gebruik ik webdetective om te controleren of een website betrouwbaar is.
De docent toont aan dat hij verantwoord kan omgaan met andermans (digitale) producten en op de hoogte is van de regels met betrekking tot plagiaat en plagiaatpreventie.
Hier gebruik ik de plagiaat checker van Quetext om te testen of teksten plagiaat bevatten.
3.2) Kennismanagement
De docent toont aan dat hij op efficiënte wijze informatiebronnen kan organiseren en deze kan inzetten als productiefactor voor leren en lesgeven.
Hier gebruik ik de Kennis Deler van de decanenkring Groningen om informatie met mijn collega’s te delen.
3.3) Mediawijsheid
De docent toont aan dat hij creatief, kritisch en bewust kan omgaan met actuele media.
Ik heb een digitaal CV / Portfolio opgebouwd met Droomloopbaan. Scan onderstaande QR code om mijn profiel te bekijken.
De docent toont aan inzicht te hebben in de manier waarop de digitale wereld invloed heeft op de opvoeding van jongeren.
De docent toont aan dat hij voor leerlingen geschikte en betrouwbare digitale leerbronnen kan selecteren, passend bij hun leeftijd, sociaal- emotionele en morele ontwikkeling.
Hier zoek ik meer informatie over het vak scheikunde om de lessen mee in te leiden.
De docent toont aan dat hij leerlingen bewust kan maken van de meerwaarde en risico’s van internetgebruik.
Onderstaande video laat ik zien om de leerlingen bewust te maken van hun internet gebruik.
De docent toont aan dat hij zich bewust is van online pestgedrag en bekend is met de geldende protocollen.
De docent toont aan dat hij zijn leerlingen bewust om kan laten gaan met de mogelijkheden van internet en sociale media ten behoeve van het eigen leren.